Hoe maak je de sprong van marketeer naar CMO?
Elke marketeer droomt er misschien wel van om ooit de rol van chief marketing officer (CMO) te bekleden. Maar hoe maak je die sprongetje? Het is een uitdagend pad dat niet alleen om vakkundigheid draait, maar ook om leiderschap en visie. In deze blog delen we vijf belangrijke tactieken die niet alleen mijn carrière een boost hebben gegeven, maar ook die van veel andere professionals in vergelijkbare posities. Het is essentieel om jezelf niet alleen te zien als een marketeer, maar als een strategische speler binnen de organisatie. Dit is zeker van toepassing voor mkb-ondernemers die hun bedrijf willen laten groeien door effectieve marketingstrategieën.
1. Begin met een verhaal, niet met de strategie
Een van de eerste lessen die ik leerde was dat effectieve marketing niet alleen over data en campagnes gaat. Het begint met een verhaal. Dit verhaal moet een duidelijke verklaring zijn van wat er in de markt verandert en waarom jouw product of dienst waardevol is. Het verhaal van jouw bedrijf moet centraal staan, zoals "inbound marketing" dat was voor HubSpot of "conversational marketing" voor Drift. Wanneer je in staat bent om de waarde van jouw product helder en aantrekkelijk te presenteren, zullen de onderliggende strategieën vanzelf volgen.